پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 150724
خيمه سنگين بيکاري /۴۰ درصدشاغلان به دنبال اضافه کار
تاریخ انتشار : 1393/12/18 09:33:30
نمایش : 1550
طبق آمار جديد دولت، بيکاري زير ۳۰ سال ۲۴درصد و حدود ۲.۵ برابر بيکاري عمومي شده و جمعيت در مرز بيکاري و اشتغال نيز به۱.۹ميليون نفر رسيد. سهم کشاورزي از اشتغال کاهش و ۴۰درصد افراد هم اضافه کاري مي کنند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، مرکز آمار ايران گزارش بيکاري سال ۹۲ کشور را در واپسين روزهاي سال جاري ارائه کرد که بر اساس آن مقايسه اي بين عملکرد سال هاي ۹۱ و ۹۲ درباره وضعيت بيکاري و اشتغال نيروي کار کشور صورت گرفته است.

بر پايه اين گزارش رسمي دولت، نرخ مشارکت اقتصادي به عنوان يکي از مهم ترين شاخص هاي نشان دهنده ميزان تحرک اقتصادي يک کشور در ايران نشان مي دهد که در فاصله سال هاي ۹۱ تا پايان ۹۲، اين اخص تنها ۲ دهم درصد بهبود يافته است؛ در عين حال، کارشناسان بازار کار و اقتصادي معتقدند اين شاخص در ايران نسبت به کشورهاي توسعه يافته پايين است و بايد دستکم به ۶۰ درصد برسد.

با وجود اينکه طبق آمارها نرخ بيکاري از ۱۲.۱ درصد سال ۹۱ به ۱۰.۴ درصد سال ۹۲ رسيده، اما اين وضعيت براي گروه سني اصلي جوينده کار کشور يعني گروه سني زير ۳۰ سال، قابل تامل و بحراني است. مرکز آمار اعلام کرده نرخ بيکاري کارجويان جوان از ۲۶.۸ درصد سال ۹۱ به ۲۴ درصد در سال گذشته رسيده است.

۴۰ درصد کل شاغلان به دنبال اضافه کاري

وضعيت اشتغال ناقص به معناي اينکه افراد در هفته کمتر از ميزان استاندارد به کار اشتغال دارند نيز گوياي آن است که جمعيت قابل توجهي از نيروي فعلي کار کشور در اين وضعيت به سر مي برند که به عقيده کارشناسان بازار کار مرزي بين بيکاري و اشتغال است.

تعداد افراد داراي اشتغال ناقص از يک ميليون و ۸۳۳ هزار و ۵۰۷ نفر سال ۹۱ به يک ميليون و ۹۰۹ هزار و ۱۶۹ نفر در پايان سال گذشته افزايش يافته که نشان دهنده نامتعادل بودن شرايط اشتغال در بازار کار ايران و خطر از دست رفتن فرصت هاي شغلي در برخي حوزه ها است. در عين حال، اشتغال ناقص نمي تواند تامين کننده نيازها و منابع مالي مورد نياز خانوار باشد.

جمعيتي بالغ بر ۴۰.۱ درصد کل شاغلان بازار کار ايران در سال گذشته بيشتر از ۴۹ ساعت در هفته کار کرده اند که نشان دهنده تمايل نزديک به نيمي از جمعيت شاغل کشور به انجام اضافه کاري به منظور تامين نيازهاي مالي است. اين مسئله بر اين نکته تاکيد دارد که سطح دستمزدها در بازار فعلي کار ايران براي حدود ۵۰ درصد شاغلان ناکافي است و آنها مجبور مي شوند براي تامين مخارج خود اضافه کاري کنند.

بر پايه اين گزارش، اشتغال زايي در بخش کشاورزي طي سال گذشته نسبت به سال ۹۱ کاهش يافته و در حال حاضر کمتر از ۲۰ درصد کل بازار کار ايران در اين حوزه اشتغال به کار دارند. طبق اعلام مرکز آمار، بخش کشاورزي در سال ۹۱ به ميزان ۱۹.۴ درصد اشتغال کشور را ايجاد کرده بود که اين ميزان در سال گذشته به ۱۸.۳ درصد کاهش يافت.

ريزش نيروي کار در بخش کشاورزي

مجموع اشتغال زايي بخش کشاورزي از ۳ ميليون و ۹۹۸ هزار و ۴۱۷ نفر در سال ۹۱ به ۳ ميليون و ۹۱۳ هزار و ۴۱۲ نفر در سال گذشته کاهش يافته است. بخش صنعت در سال ۹۱ به ميزان ۳۳.۴ درصد اشتغال کل کشور و در سال گذشته نيز ۳۴.۳ درصد اشتغال زايي را داشته است.

با وجود اينکه در بخش کشاورزي، ميزان اشتغال زايي در فاصله ۹۱ تا ۹۲ اندکي کاهش يافته است، اما در حوزه صنعت اشتغال زايي از ۶ ميليون و ۸۹۷ هزار و ۶۰۱ نفر سال ۹۱ به ۷ ميليون و ۳۱۳ هزار و ۶۶۹ نفر در سال گذشته رسيد.

خدمات در شرايط فعلي، بالاترين ميزان اشتغال زايي کشور را دارد. در سال ۹۱ به ميزان ۴۷.۲ درصد و در سال گذشته نيز ۴۷.۴ درصد کل اشتغال کشور از بخش خدمات ايجاد شد. ۹ ميليون و ۷۳۱ هزار و ۷۶۴ نفر در سال ۹۱ و ۱۰ ميليون و ۱۱۰ هزار و ۳۹۷ نفر در سال گذشته از طريق خدمات به کار اشتغال داشته اند.

طبق آمارهاي موجود، تعداد جمعيت فعال کشور از ۲۳ ميليون و ۴۷۶ هزار و ۴۶۲ نفر سال ۹۱ به ۲۳ ميليون و ۸۳۴ هزار و ۵۵۲ نفر در سال گذشته افزايش يافته است. در نقطه مقابل، تعداد جمعيت داراي اشتغال ناقص کشور نيز از يک ميليون و ۸۳۳ هزارنفر به يک ميليون و ۹۰۹ هزارنفر افزايش يافت.
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html